Je bekijkt nu Moskou, Rusland – Deel 1

Moskou, Rusland – Deel 1

Hoi! Vandaag de eerste blog van mijn studie reis naar Rusland! Samen met mijn klasgenoten en twee docenten was ik een week in Moskou en Sint-Petersburg.

Het begon allemaal een paar maanden geleden, we kregen te horen dat we zelf de bestemming van onze studiereis in jaar 2 mochten bepalen. De jaren hiervoor had de school altijd bepaald waar de reis naar toe ging. Vorig jaar stond wel de bestemming vast (IJsland) maar mochten de studenten zelf weten waar ze verbleven en wat ze wilden bezoeken. Dit was zo goed bevallen dat de school besloot dat de studenten dit jaar alles zelf mochten bepalen. Er zaten wel een aantal eisen aan de reis, zo mocht IJsland niet omdat je daar met een minor in het derde jaar heen kan gaan en mochten een aantal landen zoals Marokko niet vanwege de veiligheid. Er moesten uiteindelijk twee buitenlandse reizen en een thuisblijf week worden bedacht. Na een aantal stemrondes kwamen Lissabon en Moskou/ Sint-Petersburg als winnaars uit de bus.

Ik hoefde niet lang na te denken naar welke bestemming ik wilde gaan. Ondanks dat Lissabon me aansprak vanwege het mooie weer dacht ik dat ik die stad vast nog wel een keer tijdens een stedentrip zou bezoeken. Rusland zou ik echter zelf niet zo snel bedenken als reisbestemming en met alles wat er nu gebeurd in de wereld is het ook maar de vraag of je er over een paar jaar nog makkelijk naar toe kan. Het leek me zo’n bijzondere kans om naar Rusland te gaan dat ik me meteen daarvoor inschreef. Uiteindelijk gaan er ongeveer 30 studenten naar Moskou, 15 naar Nederland en 15 naar Lissabon.

Er werden speciale klassen gemaakt gebasseerd op je reisbestemming omdat we tijdens de reis een onderzoek als schoolproject moesten doen. Al vanaf het begin van het eerste jaar is er een groepje dat goed met elkaar omgaat, we noemen dat groepje: ‘de oude 1D’. Dit hele groepje had voor de Ruslandreis gekozen en we zitten tijdens de reis steeds samen in een hotel. Ook vloog ik met samen met hen zondag 4 maart naar Moskou, toevallig zaten ook de docenten op deze vlucht.

Vlnr: Davy, Denise,Gina, Melanie, Constance, Faya, Farrah, Eva, Sandhya, Claudia en ik

Nadat iedereen zich had ingeschreven moest er een hoop geregeld worden voordat we überhaupt naar Rusland mochten. Er werd een team van studenten gevormd die het grootste deel van de reis zouden organiseren. Het eerste wat we moesten boeken was de vliegreis.

We vlogen met KLM vanaf Amsterdam, Schiphol naar Moskou. De vlucht vertrok om 11:40 en kwam ongeveer 3 uur later om 17:00 (Russische tijd, 2 uur later) aan.

Nadat we de vlucht geboekt hadden konden we het visum gaan aanvragen. Er was een organisatie ingeschakeld die oms visum gingen regelen. Het is namelijk vrij lastig (en duur) om een Russisch visum te krijgen. Eerst moet je een ‘uitnodiging’ van Rusland/ een hotel krijgen en dan kan je pas het visum aanvragen. Er kwam een persoon van het visumcenter op school en toen konden we, met behulp van haar, op internet onze visumaanvraag invullen. Zij nam toen onze paspoorten mee naar de Russische ambassade en bracht ze, toen alles gelukt was, weer terug naar school.

Daarna hebben we het hotel en appartement geboekt. In Moskou hebben we een hotel per en in Sint-Petersburg een appartement.

En toen was het zover, zondag 4 maart. We hadden om 9:00 afgesproken op Schiphol en de vlucht vertrok om 11:40. Na een vlucht van ongeveer 3 uur vlogen we over een besneeuwd Rusland en landden we in Moskou.

Rusland vanuit de lucht

Nadat we nog langs een strenge paspoortcontrole waren geweest konden we onze koffers ophalen en vertrokken we richting de trein. Er is een trein die je vanuit Moskou airport in ongeveer drie kwartier naar het centrum brengt.

Trein van het vliegveld naar Moskou centrum

Daarna was het nog even zoeken naar de metro en de juiste metrostations, het was namelijk allemaal in Russisch schrift. Nadat we waren aangekomen bij de juiste metrohalte moesten we nog ongeveer een kwartiertje lopen tot we aankwamen bij het hotel. Het hotel zag er behoorlijk chique uit en ook de kamer was erg mooi. Nadat iedereen zich een beetje geinstalleerd had gingen we met (het grootste deel van) de groep naar een pub om te eten. Iedereen had burgers en vlees en de prijs viel reuze mee, ik had van te voren gehoord dat Moskou zo’n dure stad was maar dat was hier niet te merken.

Vlnr: Rachelle, Constance, Davy, Faya, Denise

Vrnl: Gina, Sandhya, Melanie, Farrah en ik

Na het eten is iedereen teruggegaan naar de kamers, we hadden er 4 van 3 personen, en dat was alweer het einde van de eerste dag! Het was een vermoeide reisdag maar hij ging zonder problemen dus dat was erg fijn!
Lees meer in deel 2 van Moskou!

Dit bericht heeft 0 reacties

1. Denise