Valencia – Update 11

Hola! Hier alweer update 11. Deze week had ik een dagtrip naar Murcia en Cartagena en kwamen mijn opa en oma op bezoek!

Vrijdag 3 november

Vrijdag had ik lekker weekend en had ik een nuttige ochtend waarin ik wat wasjes deed en schoonmaakte in huis. Daarna besloot ik een sportieve middag te hebben en lekker rond te fietsen in de stad!

Ik begon bij de ciudad de las artes en fietste vanaf daar het hele Turíapark uit, best een eind! Daar picknickte ik in het park en fietste ik wat rond in dat deel van de stad. Heel apart, ondanks dat het Valencia is leek het wel een heel ander dorp! Dat heb je natuurlijk vaker met grote steden maar dit was de eerste keer dat ik het zo gezien had.

Ik fietste door het centrum terug naar mijn appartement maar maakte nog even een paar toeristische stops en at een heel lekker ijsje op een plein. Grappig dat je nu goed merkt dat het in een aantal landen herfstvakantie is en je ook duidelijk meer toeristen ziet!

Zaterdag 4 november

Zaterdagochtend ging ik samen met Birgit, Clara en haar vader (die een weekend op bezoek was) naar de stierenarena in het centrum. Dat is namelijk ook een museum en voor €2 kun je naar binnen (in het weekend en feestdagen zelfs gratis).

Ik heb er een tijd over nagedacht en ben echt geen voorstander van het stierenvechten. Op sommige dagen is er in de stad nog een wedstrijd en ik heb erover nagedacht om die te bezoeken, meer om de ervaring en te weten waar het nou allemaal om draait maar ik ben heel blij dat ik het niet gedaan heb.

Tijdens ons bezoek in het museum en de filmpjes die we zagen, werd het duidelijk dat het ‘leuke’ aan de wedstrijd was om de stier helemaal gek te maken en uiteindelijk sterft de stier langzaam aan alle steken met de zwaarden, een echte marteling dus. Per wedstrijd gaan er ook gemiddeld 6 stieren dood. Ik zie er de lol niet van in maar in Spanje zijn de gevechten nog steeds ontzettend populair.

Het museum is wel een goede manier om de arena van binnen te zien en wat meer over stierenvechten te leren maar bij de wedstrijden zal je mij niet zien!

Ik had nooit echt nagedacht over hoe de matadors (stierenvechters) oefenden, maar toevallig waren er toen wij rond aan het kijken matadors in opleiding aan het oefenen! Een persoon was de vechter maar de andere persoon was de stier, inclusief hoorns en alle geluiden die de stier maakt, erg grappig om te zien hoe die jongens als stieren aan het rondstampen waren.

De rest van de dag besloot ik (mede omdat het wat minder weer was) een rustige middag te hebben en even helemaal niks te doen. Gek, de afgelopen weken ben ik zo druk geweest met alles en was ik bijna elk vrij moment op pad, daarom verveelde ik me nu opeens van al het niks doen en werd ik helemaal lamlendig van het binnen zitten! Gelukkig komen er de komende weken veel bezoekjes van familie en vrienden dus krijg ik het weer druk haha.

’s Avonds had ik samen met huisgenoten Sophie en Birgit gezellig een filmavond. We keken de film Spanglish, soms wordt daar ook Spaans in gesproken en leuk om te merken dat ik dat gewoon begreep!

Zondag 5 november

Zondag ging mijn wekker heel erg vroeg, om 7:00 moest ik verzamelen bij de universiteit voor een dagtrip naar Murcia en Cartagena! Eigenlijk zou ik samen met anderen gaan maar de trip was vrij prijzig en je zat wel even in de bus om er te komen dus een aantal besloten niet mee te gaan, uiteindelijk besloot ik gewoon alleen te gaan! Ik wilde deze steden graag zien en wist dat het met zoveel studenten vast goed moest komen om een leuke dag te hebben.

We mochten meteen de bus in en rond 7:30 reden we in drie uur naar Cartegena. Slapen lukte helaas niet, maar ik kon lekker naar buiten naar het Spaanse landschap kijken!

We begonnen in Cartagena met een rondleiding door de stad, ik vond de sfeer in de stad meteen leuk! Er is een hele grote haven, waar ook een enorm cruiseschip lag, met heel veel boten en overal in de stad waren palmbomen. Die dag was er ook een festival in de stad waardoor de hele bevolking op straat liep en er straatoptredens en optochten waren, erg leuk!

We begonnen in de haven en liepen via een museum waar een onderzeeboot lag het centrum in. We liepen een hele tijd door het centrum en bezochten het oude amfitheater. De stad is niet heel groot en met de rondleiding hadden we al snel het grootste deel van de stad gezien. Na de rondleiding hadden we nog zo’n 2 uur vrije tijd om wat te eten en rond te lopen. Ik had ondertussen contact gelegd met een aardig Pools meisje, Kasia, die ook in haar eentje was gegaan en samen aten we een ijsje en liepen nog een rondje door de stad en de haven.

Daarna keerden we terug naar de bus waar we om 15:00 moesten verzamelen en reden we in iets minder dan een uur naar Murcia. Dit was de stad die ik heel graag wilde zien. Met dezelfde gids kregen we een rondleiding door Murcia waarbij we mooie oude gebouwen en de grote kathedraal zagen. Rond 17:30 was de rondleiding afgelopen en daarna hadden we nog vrije tijd tot 22:00, best lang! Samen met Kasia en een Frans meisje, Leandra liepen we een tijdje door de stad en gingen we naar binnen bij het casio.

Dit is niet zoals de denkt een plek waar je kunt gokken, maar een ontmoetingsplek voor de hogere sociale klasse. De club is deels nog echt in gebruik als ontmoetingsplek en een deel is ook afgesloten voor het publiek. Aan de voorkant van het gebouw zitten twee grote kamers met grote ramen aan de straatkant waar de leden van de club wat kunnen drinken en zo goed aan iedereen kunnen laten zien dat zij lid van de eliteclub zijn.

Een deel van het gebouw kan dus bezocht worden als museum en leek wel een paleis vanbinnen, erg bijzonder om te zien!

Daarna liepen we door naar de kathedraal, overdag was hij dicht, maar vlak voor de avonddienst mocht je nog even naar binnen om rond te kijken. Het was een behoorlijk grote kathedraal en erg mooi!

Daarna hadden we eigenlijk bijna alles in het centrum de stad gezien, Murcia is niet zo heel groot en zeker met een rondleiding van een gids zie je alle highlights snel. We besloten daarom wat te gaan eten en drinken bij 100 Montaditos, erg lekker!

Na een tijdje gingen we nog een avondwandeling in het donker maken. De kathedraal was er mooi verlicht en ook de bruggen over de rivier hadden mooie kleuren! Na nog een tijdje rondgelopen te hebben besloten we nog een kopje thee te drinken bij een café tegenover de verzamelplaats voor de bus. Het was namelijk ’s avonds behoorlijk afgekoeld dus wilden we binnen even opwarmen.

Om 22:00 ging iedereen de bus in, de leider van de groep had ook wat (dronken) vrienden meegenomen en helaas zat ik daar net naast in de bus. Gelukkig had de leiding door dat het niet zo fijn was om naast die schreeuwende mensen te zitten en mocht ik met hem ruilen en had ik een prima plekje op de eerste rij in de bus! Na ongeveer 3 uur kwamen we om ongeveer 1:00 aan in Valencia.

Ik heb een hele leuke dag gehad en kan Murcia maar vooral Cartagena echt aanraden!

Maandag 6 november

Na een kort dagje begon maandag de lesweek gewoon weer. Ik ging naar de lessen en maakte in mijn tussenuren nog wat huiswerk.

Dinsdag 7 november

Dinsdag moest ik weer vroeg op school zijn. Het blijft soms wel wennen, die lestijden! Zo zit ik elke maandag tot 21:30 op school en moet ik daarna nog avondeten, douchen, etc. Om dan de volgende ochtend om 7:00 weer op te staan is best vermoeiend! Die lestijden zijn niet iets wat ik niet ga missen als ik weer naar school in Nederland ga.

Woensdag 8 november

Woensdag was een dag waar ik al lang naar uitkeek, mijn opa en oma zouden namelijk voor een week op bezoek komen en woensdag aankomen in Valencia! Mijn opa en oma zijn nog erg fit en gaan nog steeds graag op reis, ze waren nog nooit in Valencia geweest en vonden het leuk om mij te komen bezoeken en de stad te zien! Ze komen precies een week, van woensdag tot woensdag.

Helaas had ik woensdag overdag les en kon ik ze niet van het vliegveld komen halen maar om 15:00 kon ik ze ophalen bij het metrostation bij hun appartement.

Heel leuk om ze weer te zien! Samen liepen we naar hun Airbnb appartement. Het bleek een beetje vreemde situatie te zijn, ze hadden een kamer in een appartement geboekt en op Airbnb was de verhuurder een man met een gezin. Het bleek echter dat hij een kamer in het appartement van zijn moeder had verhuurd, en die sprak alleen maar Spaans. Het was ook niet de bedoeling dat ze de keuken zouden gebruiken dus het was een beetje apart. Gelukkig was ik erbij om te vertalen en konden ze hun koffers in de kamer achterlaten.

Daarna besloten we meteen op pad te gaan! We liepen eerst naar mijn appartement waar ik ook mijn Nederlandse etenswaren kon opbergen, die hadden ze namelijk vanuit Nederland meegenomen. Ik gaf een korte rondleiding en ze vonden het leuk om te zien waar ik woonde en een paar van mijn huisgenoten te ontmoeten.

Daarna liepen we door richting mijn school maar omdat we best trek hadden gingen we zitten bij 100 montaditos waar we wat dronken en lekkere broodjes aten. Na weer wat nieuwe energie te hebben gekregen liepen we naar mijn school waar ik ze alle gebouwen en de bibliotheek liet zien.

Hier in Spanje kun je op veel plaatsten vaak pas vanaf 20:00 avondeten. Soms zijn er wel cervecerias (biercafe’s) waar je al eerder tapas of een maaltijd kunt eten, maar bij veel restaurants opent de keuken pas vrij laat. Als je vroeg op staat om op pad te gaan krijg je als Nederlander dus vaak ‘te vroeg’ honger!

Na de rondleiding op school konden we dus niet meteen eten maar besloten we met de tram naar het strand te gaan waar we een wandeling over de boulevard en de haven maken. Er was een prachtige zonsondergang, wel aan de verkeerde kant, want de zon zakt niet in de zee, maar de lucht had alsnog een mooie kleur!

’s Avonds besloten we meteen tussen de Spaanse locals in een café te gaan zitten en aten we lekker tapas!

Donderdag 9 november

Donderdag moest ik ’s middags naar school maar om 9:00 hadden we bij het appartement van mijn opa en oma afgesproken om samen te ontbijten. Op weg naar hun appartement was ik een heel leuk bakkerijtje tegen gekomen en we besloten daar te zitten. Ze hadden superveel keuze in broodjes en gebak en het was erg lekker!

Het appartement van mijn opa en oma was in de buurt van de haven en de ciudad de las artes y ciencias en we besloten ’s ochtends daar rond te lopen. Ik gaf ze een tour over de bruggen en een stukje van het Turíapark zodat ze alles mooi konden zien en fotograferen. Voordat ik naar school moest dronken we nog wat op een terrasje in de zon.

Ik ging zelf de middag naar school en mijn opa en oma bezochten het sciencemuseum, het fallasmuseum en liepen naar het oude station en een klein stukje in de stad. We hadden om 19:00 afgesproken om te eten en aten lekkere pizza in de buurt van de wijk Cabañal (de visserswijk).

Lees meer over de rest van onze week in update 12!