Valencia – Update 18 (laatste)

Hola, hierbij mijn laatste Valencia update! Heel gek om te beseffen dat mijn tijd in Valencia nu voorbij is en mijn volgende avontuur in Tenerife begint!

Na twee heerlijke weken thuis in Nederland vertrok ik zondag 7 januari aan het begin van de avond met het vliegveld naar Valencia. Het was rustig en ik had een hele bank voor mezelf in het vliegtuig. Rond half 10 was ik weer in mijn appartement in Valencia en kletste ik bij met mijn huisgenoten, die waren ook (op Liene na) allemaal naar huis geweest.

Maandag merkte ik wel meteen dat mijn vakantie weer echt voorbij was. Ik had die week namelijk drie tentamens.

Ik had dinsdag tijdens mijn eerste tentamen meteen al een soort cultuurshock. Waar in Nederland de regels voor toetsen heel streng zijn (op tijd zijn, handtekening voor aanmelding, laten zien van studentenpas) hoefden we hier niks te laten zien en ondertekenen. Mijn toets dinsdag was met een Erasmusklas en alle studenten zaten ruim op tijd in het lokaal. De docent was echter meer dan 15 minuten te laat en begon pas 20 minuten na tijd met het uitdelen van de toetsen! Gelukkig mochten we wel langer door gaan om de tijd in te halen maar dit is niet iets wat in Nederland snel zou gebeuren

De toetsen van woensdag en donderdag waren wel echt pittig. De vraagstelling was heel anders dan ik in Nederland gewend was en het blijft toch meer tijd kosten om de vraag in het Spaans te lezen en te beantwoorden. Ik vond ze erg moeilijk dus dat is dus nog even afwachten!

Vrijdag moest ik even bijkomen van de drukke dagen daarvoor. Ik ruimde ’s ochtends op in huis en mijn kamer. Ook konden we eindelijk weer wasjes doen, de wasmachine was namelijk kapot geweest maar gelukkig was er vrij snel een nieuwe gekomen! ’s Middags studeerde ik nog even en later ging ik samen met Clara en Liene naar het centrum op wat in de sale te winkelen! ’s Avonds had ik nog een filmavond met Clara en Sophie.

De rest van de week bestond eigenlijk uit veel leren en af en toe nog even naar buiten, de zon in. Het is namelijk al de week heerlijk weer, wel heel lekker maar niet zo fijn als je binnen moet zitten om te leren…

Ik probeerde gewoon ’s ochtends wat vroeger te beginnen zodat ik ‘s middags met de fiets nog over de boulevard bij het strand kan lopen en nog wat van de zon kan genieten.

Ik had de laatste weken nog 4 andere tentamens waarvan er twee heel moeilijk waren. Ik had twee toetsen op dezelfde dag en tijd dus dat was ook nog een hoop stress, uiteindelijk mocht ik een van de toetsen een uur later maken, wat nog steeds erg krapjes was.

En toen was ik woensdagavond opeens klaar! Samen met wat vrienden gingen we naar een bar op wat te drinken en te vieren dat het, een soort van, vakantie was!

Helaas kreeg ik donderdag een onvoldoende terug en moest ik ’s ochtends nog langs het bureau voor de docent voor een inzage. Gelukkig zag mijn middag er leuker uit! Samen met Elena (vriendin van school) ging ik naar het centrum om wat rond te lopen, ’s avonds aten we nog bij 100 montaditos en kletsten we bij voordat Elena de volgend dag weer naar Nederland zou vertrekken!

Vrijdag moest ik wat dingetjes regelen, handtekeningen voor mijn Erasmusbeurs en het kopen van een extra reistas (mijn andere koffer zat te vol). ’s Avonds gingen we nog een drankje doen om afscheid van een aantal mensen te nemen! Gek dat ik niet weet wanneer ik ze weer zie, ik hoop dat ik alle vrienden die ik hier heb gemaakt nog een keer zie!

Zaterdag was mijn laatste dag in Valencia. Ik besloot echt afscheid te nemen van de stad en samen met Clara (huisgenoot) en Claire (Franse vriendin) bezochten we het strand, het Turiapark, het centrum, de Ciudad de las Artes y Ciencias en het Science Museum dat ik nog graag wilde bezoeken.

Rond 16:00 kwam mijn huisbaas langs om mijn sleutels op te halen en de borg terug te geven. Mijn koffers waren helemaal ingepakt en de kamer was helemaal leeg, heel erg gek!

Om 19:00 nam ik afscheid van mijn huisgenoten en ging ik met de metro naar het vliegveld. Het ging helaas niet allemaal soepel, mijn koffer was net de zwaar (gelukkig kon ik compenseren met mijn andere koffer) en ik was vergeten dat ik een schaar in mijn etui zat en werd daarom bestempeld als ‘verdacht’ en mijn hele tas werd gecontroleerd met een vloeipapiertje. Uiteindelijk kwam ik om 00:00 aan in Tenerife en begon mijn volgende avontuur!

Update tentamens

Nu ik deze blog schrijf (iets later vanwege alle drukte) heb ik al mijn cijfers terug. Helaas blijk ik een deel van de toetsen niet gehaald te hebben. Volgens de docenten kwam dit omdat mijn redenering in het Spaans niet op universitair niveau was. Helaas was het niet mogelijk om extra opdrachten te maken om toch op een voldoende uit te komen. Gelukkig kan ik waarschijnlijk een regeling maken om in Nederland toetsen in te halen dus de schade valt mee. En, de tijd in Valencia was het helemaal waard. Ook als ik van tevoren had geweten dat ik toetsen niet zou halen was ik gegaan!

Study abroad afgelopen

En nu is mijn study abroad echt afgelopen! Het was heel gek om Valencia gedag te zeggen. Het begint toch echt als ‘jouw’ stad te voelen, waar je de weg kent en toch wel thuis voelt. Nu weet ik niet wanneer de volgende keer is dat ik in Valencia ben!

Ik heb een geweldige tijd gehad, geweldige mensen leren kennen, mijn Spaans sterk verbeterd, en ontzettend veel leuke dingen gedaan! Kortom, het was een fantastische tijd.

Vanaf nu zullen er ander soort updates komen, namelijk Tenerife updates waarin ik alles vertel over mijn stage op het zonnige eiland!

Dit bericht heeft 3 reacties

1. Margret

veel succes met je stage!!!

2. N.Roos

Hallo Saskia, Jammer, dat je niet alles gehaald heb, maar ik begreep, dat je nog een kans krijgt in Nederland.
    Je moet dan natuurlijk wel op de hoogte blijven van het geleerde. Alvast succes.
    Ik ben benieuwd of je al onderdak hebt gevonden in T.