Je bekijkt nu Addo Elephant & Mountain Zebra national park, Zuid-Afrika (3)

Addo Elephant & Mountain Zebra national park, Zuid-Afrika (3)

Hoi, Luuk en ik zijn een maand aan het reizen door Zuid-Afrika! We begonnen in Kaapstad en volgden de kust via de tuinroute. Nu trekken we het binnenland in naar de nationale parken en eindigen we onze reis in Johannesburg. Dit is het derde deel: Addo Elephant national park, Mount Zebra national park en Gariep Dam!

Zondag 22 oktober
Zondag zijn we van Plettenberg Baai via Jeffrey’s Bay naar het Addo Elephant Nationaal Park gereden. Daar verbleven we de twee nachten in het main rest camp van het park. Dit is een van de grootste nationale parken van het land, met ontzettend veel soorten dieren. Je mag hier ‘self drives’ doen, waarbij je zelf door het park kunt rijden. Je mag niet uitstappen (want gevaarlijk) maar je kunt op deze manier wel heel veel dieren zien!

Na het inchecken hebben we zelf rondgereden door het park en al veel bijzondere dieren gezien, waaronder een leeuw en olifanten.

Maandag 23 oktober
Maandag hadden weer een hele leuke dag! ‘s Ochtends zijn we naar het naastliggende ‘Bellevue Forest Reserve’ gereden. Daar hadden we namelijk een giraffe walking tour! We reden in een jeep naar de bossen waar ze zaten en mochten met ze mee lopen dus konden heel dichtbij komen. Er waren zo’n 10 giraffes verspreid over het gebied, waaronder een mama met haar baby van 1 week oud (die dus al langer was dan ik ;). Echt heel vet!

‘s Middags zijn we weer teruggegaan naar het Addo Elephant nationaal park en die maakte vandaag echt z’n naam waard. We hebben heel veel olifanten gezien, ook zij trokken zich niks van de bezoekers aan en kwamen erg dichtbij (soms zelfs spannend). En ook veel baby olifanten, heel erg bijzonder! En nog vele andere mooie dieren gezien, onder andere waterbuffels, slangen, apen en vossen.

Dinsdag 24 oktober
Dinsdag was het tijd om uit te checken en naar het volgende nationale park te gaan 3 uur verderop, het Mountain Zebra National Park.

Nadat we hadden ingecheckt bij het rest camp in het park besloten we meteen rond te rijden. In dit park heb je hele andere maar mooie landschappen! Het landschap is veel droger en er zijn veel meer bergen en ruigere grond. Ook minder soorten dieren dan in het vorige park maar wel onder andere zebra’s en verschillende soorten bokken.

We konden ook de 4×4 functie van de auto goed uitproberen op de speciale 4×4 routes.

Woensdag 25 oktober
Woensdagochtend hadden we een bijzondere activiteit! We hebben een ‘cheetah tracking’ gedaan. Omdat de cheetahs een beschermde diersoort zijn worden ze gemonitord met een gps tracker. Normaal zijn ze bijna niet te vinden maar door zo’n tracker kun je ze dus in het grote park wel lokaliseren.

’s Ochtends vroeg reden we met de jeep door het park terwijl de gids met de gps tracker opzocht welke richting hij op moest rijden. Toen we in de buurt waren moesten we ter voet verder lopen in een rijtje. Voor en achteraan de rij hadden we een gids met geweer om ons te beschermen tegen eventuele leeuwen, neushoorns of waterbuffels (bleek gelukkig niet nodig). En na een kwartiertje lopen zagen we inderdaad een grote mannetjes cheetah, echt een heel erg mooi dier en heel bijzonder om te zien!

‘s Middags hebben we zelf rondgereden door het park en heeft Luuk zijn 4×4 rij skills weer kunnen oefenen.

’s Avonds gingen we op een ‘evening game drive’, in het donker door het park met een heel en gids. De nacht game drive was leuk! Het was even spannend toen de gids de weg kwijtraakte toen we op zoek waren naar leeuwen… (helaas niet gevonden) maar alles kwam goed. We hebben nieuwe soorten konijnen en herten gezien en zagen een stekelvarken en hyena in de verte. Bijzonder om zo in het donker in het park te rijden!

Donderdag 26 oktober
Donderdag zijn we 3 uur verder het binnenland ingereden. We sliepen 1 nachtje bij de Gariep Dam, om de reisafstand naar Lesotho (een klein landje midden in Zuid-Afrika) te breken. Het was 35 graden dus we hebben hier lekker aan het zwembad gelegen. ’s Avonds genoten we nog even van het bijzondere uitzicht en de mooie lucht

Vrijdag 27 oktober
Vrijdag zijn we naar Lesotho gereden, daar meer over in deel 4!