Je bekijkt nu Napels, Italië

Napels, Italië

Ciao! Het is alweer even geleden maar eindelijk heb ik weer een reisverslag van een nieuwe reis! Samen met een paar van mijn huisgenoten ging ik een weekje genieten van de Italiaanse zon in Napels. Ik woon in een internationaal huis en een van mijn huisgenoten (Antonio) komt uit Napels. Hij had ons uitgenodigd om hem deze zomer te komen bezoeken en dat zagen wij natuurlijk wel zitten.

Ik ben zelf een weekje langs gegaan en halverwege kwamen ook vier andere huisgenoten (Petra, Manus, Meint en Antoine) ook aan in Napels, het was een gezellige week!

Donderdag 8 juli

Ik vloog dus wat eerder dan de rest dus donderdag vertrok ik zelf met de trein naar Schiphol. Vanuit daar had ik een prima vlucht en werd ik opgehaald bij het vliegveld door Antonio. Daar begonnen meteen al de eerste indrukken van Napels want het verkeer was een grote chaos haha.

Antonio woont net buiten Napels in een stadje genaamd Pozzuli. Hij woont daar in een appartement met als grote plus toch wel een prachtig dakterras! Nadat ik mijn spullen had afgezet besloten we dat het een goed idee was om even af te koelen, het bleef de hele week zo’n 30 graden met veel zon dus dat was wel nodig.

Met de auto reden we een stuk langs de kust tot we uiteindelijk ergens bij een haventje aankwamen waar we konden zwemmen.

’s Avonds had ik meteen de tweede echte Italiaanse ervaring. Antonio woont samen met zijn ouders en zus en we zouden samen met de familie gaan eten. Rond 18:00 begon ik wel wat honger te krijgen maar geheel volgens Italiaanse tijden stonden het eten pas na 21:30 op tafel. Gelukkig was het eten het wachten wel waard maar dan zijn toch wel andere etenstijden dan in Nederland!

Vrijdag 9 juli

Vrijdagochtend stond er meteen al wat leuks op het programma, we zouden namelijk gaan duiken! Voordat we gingen duiken bezochten we nog ‘Castello Aragonese di Baia’, een kasteel vanuit waar we prachtig uitzicht op de kustlijn hadden. Voordat we goed en wel aankwamen hadden we wel een avontuur beleefd want we waren per ongeluk de verkeerde parkeerplaats opgereden waarna er een hek sloot en we opgesloten waren. Nadat Antonio op z’n Italiaans met veel handgebaren aan een buurman probeerde duidelijk te maken wat er aan de hand was mochten we de auto uiteindelijk laten staan als we wat geld betaalden. Dat moesten we doen via een mandje dat uit de hoge verdieping van de flat naar beneden werd getakeld om boodschappen te vervoeren, dat blijkbaar typisch napolitaans en was bijzonder!

Daarna was het tijd voor onze duik. Antonio ging een introduik doen en samen met een andere instructeur en mij vormden we een groepje. Deze duiklocatie had wel een speciaal verhaal, we zouden namelijk de restanten van een gezonken Romeinse stad bekijken. Er zouden nog pilaren, kunstwerken en mozaïeken van die vroegere stad te zien zijn. In deze blogpost vertel ik wat meer over onze duik en laat ik nog beelden van mijn GoPro zien. Ik had het me wat spectaculairder voorgesteld maar het was alsnog een bijzondere ervaring.

Daarna sloten we de dag af met een lekkere Aperol Spritz op het strand en weer een laat maar typisch Italiaans diner.

Zaterdag 10 juli

Zaterdag gingen we alweer op tijd op pad, we zouden namelijk naar het centrum van Napels gaan. We vetrokken met de trein en begonnen de dag met een rondleiding door de ‘Galleria Borbonica’. Dit is een ondergronds gangenstelsel door Napels dat ooit ontworpen was door de koning als vluchtroute van zijn ene paleis naar het andere. In de tussentijd is het ook nog gebruikt als schuilkelder tijdens de oorlog en als opslag van de door de politie in beslag genomen voertuigen. Het was een interessante rondleiding!

Daarna maakten we een uitgebreide wandeling langs alle hightlights van de stad. En stopten we tussendoor ook nog om als echte locals een snel koffietje aan de bar te drinken. Napels is een grote en drukke maar ook karakteristieke stad. Het was handig om Antonio als lokale gids te hebben!

Zondag 11 juli

Zondag vervolgden we onze stadstour door het andere deel van Napels, wederom weer erg leuk.

We sloten de dag af een duik in zee en daarna begon de spannende avond voor de Italianen, namelijk de finale van het EK. Uiteindelijk wonnen ze dus was de sfeer in de stad erg goed en hoorden we de rest van de nacht zingende Italianen en vuurwerk haha.

Maandag 12 juli

Maandag besloten we even rustig aan te doen en bij te komen van de drukke dagen. We zochten daarom een strandje op waar de dag doorbrachten in en bij de zee.

’s Middags had ik ook nog wat leuks op het programma staan. ’s Avonds zouden de andere huisgenoten aankomen en zouden we met z’n allen en Antonio’s familie gaan eten. De dagen daarvoor had ik de moeder van Antonio veel complimenten over haar kookkunsten gegeven en als reactie daarop nodigde ze me uit voor een mini kookcursus. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen! We sloten de gezellige avond af met een echt italiaans ijsje.

Dinsdag 13 juli

Dinsdag ging de wekker al erg vroeg, we hadden namelijk een tour gepland staan in Pompeï. Het Italiaanse ov is echter niet heel efficiënt dus kostte het ons zeker 1,5 uur om er überhaupt te komen maar eenmaal daar was dat het wel waard. Het was erg indrukwekkend om in Pompeï rond te lopen en het was handig dat we een gids hadden om ons alle verhalen vertellen. Daarna sloten we de dag weer af met een verkoelende duik.

Woensdag 14 juli

Bij Napels en Pompeï hoort natuurlijk ook de vulkaan de Vesuvius. We begonnen de dag ontspannen met wat chillen op het dakterras en zwemmen in zee maar werden ’s middags opgehaald door een shuttlebusje dat ons boven op de Vesuvius zou brengen. Ook dat was een indrukwekkende plek!

We sloten mijn laatste avond af met een diner in Pozzuli en daarna bij een cocktail bar, het was een geslaagde laatste avond!

Donderdag 15 juli

Na ’s ochtends nog een laatste duik te hebben genomen zat mijn vakantie er helaas alweer op. Het was een hele leuke en gezellige week!