Je bekijkt nu AUS (11) – Terug in Byron Bay en op pad in Noosa

AUS (11) – Terug in Byron Bay en op pad in Noosa

G’day mate! Wow wat vliegt de tijd, deze week werd het alweer maart! Ik zit nu al meer dan 2,5e maand in Australië en de tijd gaat zo snel voorbij. Ik denk dat het gezegde ‘time flies when you’re having fun’ nu wel echt toepasselijk is! Het is nu ook geen zomer meer in Australië maar herfst, al merk je daar nog helemaal niks van want het is nog steeds erg warm!

Zondag 1 maart

Na ons vertrek uit Yamba kwamen Tom, Lisa en ik na ongeveer 1,5 uur rijden aan in Byron Bay. We verbleven in het Aquarius hostel (die was me de vorige keer vanwege het gratis eten goed bevallen) en konden daar ook meteen de auto parkeren. Helaas waren we net te laat voor de gratis barbecue lunch maar we kregen nog wel elk een kleine burger, die was erg lekker!

Nadat we ons op de kamer hadden geïnstalleerd liepen we het stadje in en namen we meteen een duik in de zee.
’s Avonds maakten we een lekkere pasta, dat soort dingen zijn toch makkelijker als je met meerdere personen bent! Als ik alleen reis en een echte maaltijd kook, ‘moet’ ik daar vaak een paar dagen van eten omdat je dan meerdere porties hebt. Dan ben je bepaald eten op den duur ook wel zat, dus het was fijn om samen te kunnen koken.

Maandag 2 maart

Maandagochtend gingen we de winkelstraten af om voor Lisa een surfboard te zoeken. Als je hier een surfboard huurt betaal je al snel 20 tot 30 dollar per dag. Als je dat zo’n 10 keer doet ben je al goedkoper uit om een eigen surfboard te kopen en die aan het eind van je reis eventueel weer te verkopen. Ik heb dit zelf niet gedaan omdat ik het board van iemand anders kon lenen en nu nog steeds mijn surfen verbeter en dus waarschijnlijk op den duur weer een ander soort board nodig zou hebben. Ook is er na Noosa richting Cairns aan de oostkust weinig gelegenheid om te surfen dus zou ik niet meer zoveel aan een surfboard hebben. Lisa gaat nu juist naar beneden aan de oostkust en kan haar board dus vaak gebruiken.

Na een aantal boards te hebben vergeleken heeft ze uiteindelijk een mooi board gevonden en die moesten we natuurlijk meteen uitproberen! We reden met de auto naar Tallow Beach, net aan de andere kant van de vuurtoren. Dat was wel even wat anders dan de golven in Yamba! Er was een sterkte stroming en de golven waren erg hoog. We moesten dus goed blijven opletten dat we niet te ver afdreven!

Na het surfen en chillen op het strand reden we met de auto naar de vuurtoren waar we weer een prachtig uitzicht hadden! Vanaf daar kon je ook goed de dive site ‘Julian Rocks’ zien waar ik de vorige keer dat ik in Byron Bay was had gedoken.

’s Avonds aten we in het hostel en gingen we nog een drankje doen in Byrons bekende club ‘Cheeky Monkeys’. We hadden van een promoter een kaartje gekregen waarmee we een gratis ‘entree sized meal’ konden krijgen. Omdat in een club was verwachtten we een soort snack zoals frietjes maar uiteindelijk kregen we curry, erg verrassend haha! Het plan was om uit te gaan maar er was erg weinig leven in de stad en de clubs bleven vrij leeg, dat hadden we niet verwacht in een plek als Byron Bay. Misschien lag het aan het feit dat het maandag was of waren we gewoon te vroeg, wie weet..

Dinsdag 3 maart

Dinsdag kwam Tomer vanuit Yamba op bezoek in Byron Bay. Toen hij was aangekomen vertrokken we naar het strand aan de andere kant van de vuurtoren in de hoop dat de golven daar wat beter zouden zijn. We waren echter niet de enigen die dat plan hadden! Er lagen zeker 40 mensen met surfboards in hetzelfde stuk water en mensen moesten echt uitkijken om elkaar niet te raken tijdens het surfen… De golven op dit strand waren sowieso meer geschikt voor een lang surfboard (longboard). De golven waren vrij klein en met een klein surfboard kun je dan bijna niet blijven staan. Een groter surfboard heeft meer oppervlak en dan werkt het wel.

Na een middag strand en zwemmen hadden we wel honger gekregen en besloten we wat te gaan lunchen. Uiteindelijk eindigden we bij ‘Miss Margarita’, een gezellig Mexicaans restaurant met betaalbaar en lekker eten, een aanrader!

Nadat we wat hadden gerust in het hostel en daar wat aten, vertrokken we voor onze tweede poging om uit te gaan. Uiteindelijk zijn we bij het ‘beach hotel’, ‘cheeky monkeys’ en ‘woody’s’ geweest. Ondanks dat het nog steeds niet erg druk was was het wel een gezellige en leuke avond!

Woensdag 4 maart

Woensdag was het tijd voor mij om te vertrekken uit Byron Bay. Het waren erg gezellige dagen met Tom en Lisa dus het was jammer dat onze wegen zich gingen scheiden! Na een kort nachtje zat ik om 8:00 in de bus richting Brisbane. Het voordeel van die vroege tijd en lange busrit was wel dat ik gezellig met mijn ouders kon bijkletsen via de telefoon!

Mijn volgorde aan de oostkust was door meerdere reden een beetje vreemd (oa door slecht weer en vrienden in Yamba). Meestal gaan mensen na Byron Bay naar Surfers Paradise en Brisbane, alleen heb ik die plaatsen al gezien. Daarom besloot ik direct door te gaan naar de volgende plek op mijn ‘wishlist’, namelijk Noosa. Er gaat geen rechtstreekse bus naar Noosa dus moest ik overstappen in Brisbane. Omdat de bussen niet goed aansloten had ik uiteindelijk 5 uur overstaptijd, best lang dus! Ik kon helaas geen kluisjes vinden en de stad rondstruinen met een zware backpack was ook niet de beste optie dus heb ik de tijd doorgebracht in een leuk cafeetje (Chez Nous) naast het treinstation.

Hoewel mensen vaak vinden dat Australië prijzig is vallen de prijzen voor koffie vaak erg mee. In veel cafés heb je voor 3 dollar (1,80 euro) al een zwarte koffie en voor 5 dollar (2,95 euro) een speciale koffie zoals ijskoffie of een latte.

Nadat ik mijn tijd goed had gebruikt door wat te werken en blogs te schrijven vertrok ik om 15:00 met de Greyhound bus naar Noosa Heads. Omdat ik van veel mensen hoorde dat Noosa zo leuk was had ik meteen 4 nachten geboekt in het YHA Halse Lodge hostel. Het hostel was een mooi houten gebouw uit 1880, erg sfeervol!

Donderdag 5 maart

Donderdag was een echte regeldag. Ik vind het erg fijn om spontaan te reizen en boekte tot nu toe steeds dingen maximaal 3 dagen vooruit. Op die manier kon ik ergens langer blijven als ik het er leuk vond of eerder weggaan als het me niet beviel. Dat werkte de eerste maanden van mijn reis prima omdat er in Australië heel veel toeristisch aanbod is, als een hostel of tour vol zat was er altijd wel een andere organisatie of plek waar je heen kon gaan.

Nu ben ik echter bij het bekende deel van de oostkust aangekomen waar heel veel backpackers zijn en iets minder aanbod. De meest bekende tours aan de oostkust zijn ‘Fraser Island’ en ‘de Whitsundays’. Bij elke touroperator en in elk hostel in heel Australië kun je deze tours boeken en er wordt gemotiveerd om die tours meteen bij aankomst vast te leggen. Er werd gewaarschuwd dat deze tours snel vol zitten en je het dus het beste zo vroeg mogelijk kunt boeken. Ik vond het echter niet fijn om al aan een datum vast te zitten dus besloot in Noosa te kijken wat de mogelijkheden waren.

Gelukkig was er nog plek voor de komende week dus boekte ik de Fraser Island en Whitsunday tour. Omdat ik natuurlijk wel op tijd in de juiste plaats moest zijn boekte ik ook meteen de bussen en hostels voor de komende twee weken. Gek om opeens weer aan een plan vast te zitten! Maar wel fijn dat ik zeker weet dat alle dingen die ik graag wilde doen door kunnen gaan.

Nadat alles geregeld was besloot ik Noosa te gaan verkennen. Het is een schattig plaatsje naast het strand en een natuurgebied. Het stadje lijkt qua sfeer wel op Yamba en Byron Bay, al is Noosa duidelijk voor de iets rijkere bevolking weggelegd. Vanaf deze plaats vertrekken veel backpackers naar hun Fraser Island tour dus er was veel verloop van mensen in het hostel.

Vrijdag 6 maart

De weersvoorspelling is al wekenlang niet helemaal super voor dit gebied. Mijn plan was eerst ook om te wachten tot het zou opklaren voordat ik de tours wilde doen maar dit lijkt de komende weken nog niet te gebeuren. Ik had niet helemaal het regenseizoen van Queensland meegenomen in mijn planning! Gelukkig is het de meeste dagen vooral bewolkt en zet de voorspelde regen niet door, wat bewolking op de tour is niet zo erg!

Vrijdagochtend was het ook bewolkt dus leek het me een goed moment om , nu het wat koeler was, de wandeling door het national park naast Noosa te maken. Op de heenweg liep ik langs de kust waar ik mooi uitzicht op verschillende stranden en zelfs wat dolfijnen had! Op de terugweg liep ik dwars door het national park heen en dat was iets minder, het was eigenlijk gewoon een bos met weinig te zien. Het is dus vooral leuk om de kustlijn te volgen! Uiteindelijk was de zon weer gaan schijnen en sloot ik de dag af op het strand.

Zaterdag 7 maart

Noosa staat ook bekend om het surfen, ze surfen hier vooral op longboard omdat de golven vrij klein zijn maar wel lang doorgaan. Op een longboard kan je dan dat soort kleine golfjes pakken. In het hostel kon je gratis een surfboard lenen en het was mijn plan dat op zaterdag uit te proberen. Het strand waar je kon surfen was echter wel een eindje lopen dus besloot ik eerst te kijken hoe de golven waren. Helaas bleken de golven, net als de vorige dagen, erg klein. Om die reden en omdat ik een kilometer zou moeten lopen met een zwaar surfboard onder mijn arm, vond ik het niet waard om alle moeite te doen.

Ik besloot de rest van de dag lekker te chillen op de veranda van het hostel. Ik verwacht dat de komende dagen behoorlijk vermoeiend zullen zijn dus kan ik zo nog even uitrusten voordat mijn tour maandag begint! Zondag neem ik de Greyhound bus naar het plaatsje ‘Rainbow beach’, vanaf daar begint maandag mijn fraser island tour.

In de komende blogs kun je lezen hoe de tour bevallen is!