Je bekijkt nu Gili-eilanden, Indonesië (3) – Duiken en bounty stranden op Gili Air

Gili-eilanden, Indonesië (3) – Duiken en bounty stranden op Gili Air

Selamat siang! Samen met Luuk ben ik een maand aan het rondreizen door Indonesië! We gaan naar Bali, Lombok en de Nusa en Gili eilanden en reizen rond met onze backpacks. Hierbij ons tweede reisverslag!

Na ons verblijf in de kustplaatsjes Uluwatu en Canggu en het binnenland Ubud zijn we nu naar de Gili eilanden voor Lombok getrokken!

Zondag 16 oktober
Na een taxirit van zo’n 1,5 uur kwamen we aan in Padang Bai. Via internet hadden we al kaartjes voor onze Ferry gekocht en omdat we ruim op tijd waren konden we nog rustig bij een cafeetje wat eten en drinken. Nadat we ingecheckt waren en onze bagage was meegenomen was het tijd om in de rij voor de Ferry te staan. Helaas was er veel vertraging en duurde alles weg lang waardoor we uiteindelijk pas om 16:00 aankwamen. Eenmaal bij de Gili eilanden aangekomen (na zo’n 3 uur varen) regende het keihard dus met de backpacks in regenhoezen en wijzelf in poncho’s gingen we opzoek naar ons hotel.

Je hebt drie Gili eilanden, Gili T (backpackers en feest), Gili Meno (honeymoon en resorts) en Gili Air (daartussen in), wij verbleven op die laatste. Op de Gili eilanden heb je geen gemotoriseerd vervoer maar fietsen of paard en wagen. Na ongeveer 20 minuten kwamen we gelukkig aan bij ons hotel! We verblijven bij Abdic Fantastic (€7pp per nacht) een basic maar super leuk bamboehutje direct aan het strand!

Na de hele reis waren we vermoeid dus aten we bij een restaurantje in de buurt en genoten we van een life reggae bandje bij een ander cafeetje.

Maandag 17 oktober
Na een lekker bananenpannenkoekjes ontbijtje (favoriet bij alle hotels hier) liepen we naar de duikschool ‘Next Level Scuba’ om te informeren naar de mogelijkheden voor duiken/ een duikcursus. Er zijn heel erg veel duikscholen op Gili Air maar hier was nog plek dus schreef Luuk zich in voor een cursus ‘Open Water Diver’ voor de volgende dag!

Daarna huurden we ons nieuwe vervoermiddel voor de dag, iets minder cool dan de scooters maar wel grappig, namelijk een fiets! Hoewel het er leuk uitzag bleek het helemaal niet praktisch, de helft van de wegen is namelijk van zand haha. Na een rondje om het eiland gemaakt te hebben (in zo’n 40 min ben je het hele eiland rond) childen we een tijdje bij een cafeetje en hebben we gesnorkeld. Er was al veel mooi koraal en vissen te zien!

‘s Avonds liepen we het eiland rond op zoek naar een leuk restaurant of gezellig cafeetje. Het eiland bleek echter vrij uitgestorven zo na het hoogseizoen. Er zijn veel verlaten hotels en restaurants en nergens is het echt druk. Voor ons prima omdat we veel zullen gaan duiken maar voor de gezelligheid was het andere eiland, Gili T, waarschijnlijk beter geweest.

Dinsdag 18 oktober
Maandag ging de wekker vrij vroeg, het was namelijk tijd voor de eerste dag van de duikcursus van Luuk! Na een ontbijtje begon zijn theorieles en de zwembadoefeningen. Ondertussen wandelde ik over het eiland en las ik een boek in een van de vele leuke bamboe strandhutjes.

Na een lunch bij Bambu met een Belgisch stel dat ook de duikcursus doet was het tijd voor de eerste bootduik! Het was zo’n 5 minuten varen naar een plek waar een mooi koraalrif zou zijn (Hans Reef) Helaas was er niet genoeg tijd (iemand van de groep ging snel door z’n lucht heen) om tot het echte rif te komen dus wat we zagen was vrij saai, bij het snorkelen zagen we meer haha. Maar daardoor konden ze wel goed oefenen met hun evenwicht en duiken zelf. Bij Luuk ging het erg goed!

‘s Avonds aten we lekker bij ‘Chill Out’. Hier kun je verschillende soorten spiesen bestellen die ze dan direct voor je op de barbecue leggen. Erg leuk en lekker!

Woensdag 19 oktober
Woensdagochtend had Luuk weer theorie en zwembadoefeningen dus ging ik mee met een bootduik met een ander groepje duikers. We gingen naar ‘Turtles Heaven’ en de naam loog niet, we zagen heel veel schildpadden!

Na weer een lekkere lunch bij Bambu was het tijd voor de tweede duik, dit keer gingen we naar ‘Hans reef’. Wederom veel koraal en verschillende mooie vissen! Ook Luuk zijn tweede duik ging erg goed, ze hebben ook veel mooie vissen en koraal kunnen zien en de ‘skills’ geoefend.

Donderdag 20 oktober
Donderdag stonden er voor Luuk twee duiken en een theorie-examen op de planning, dit keer ging ik met beide duiken mee! We begonnen met een duik bij ‘Bounty Wreck’, een gezonden pier met daaromheen veel koraal en vissen. En deze keer heeft ook Luuk een schildpad kunnen zien!

Na wederom een lunch bij Bambu was het tijd voor Luuk zijn vierde en laatste duik van de cursus. We gingen met de boot naar ‘frogs point’ waar we prachtig koraal en groepen vissen zagen. Om deze laatste duik nog extra speciaal af te sluiten kwamen we ook nog eens 3 schildpadden tegen!

Nu Luuk deze cursus heeft afgerond mag hij zich officieel een ‘Open Water Diver’ noemen! We vierden dit met een bintang in een leuk cafeetje aan het water. Zo’n paar dagen achter elkaar duiken is erg vermoeiend maar we hebben veel mooie dingen gezien!

Vrijdag 21 oktober
Vrijdag ging de wekker vroeg want het was tijd om naar onze volgende bestemming te gaan. Na een laatste ontbijtje in het hotel vertrokken we naar de haven waar we de lokale boot naar Bangsal, Lombok namen. De komende dagen zullen we in Tetebatu in het binnenland van Lombok verblijven!

We hebben het heel leuk gehad op Gili Air en veel mooie duiken kunnen maken! Nu kijken we er naar uit om meer van Lombok te ontdekken!