Valencia – Update 16

Hoi, Hier update 16! Ik heb deze week een heel nieuw gebied van Spanje ontdekt, namelijk het Baskenland! Met een Erasmusorganisatie bezocht ik Pamplona, San Sebastian, Bilboa en Victoria en bezochten we een wijnfabriek!

Ik heb al veel in Spanje gereisd, maar het Noorden had ik nog nooit bezocht! Ik had wel verhalen over ‘het Baskenland’ gehoord en was erg nieuwsgierig naar dit deel van Spanje. Samen met Birgit en Sophie (huisgenoten) en Shushu (die ik ontmoet had tijdens de Andalusië reis) hadden we deze reis bij ESN (Erasmusstudent Network) geboekt.

Donderdag 7 december

Donderdag ging de wekker erg vroeg. We gingen met de bus naar het Noorden en om daar een beetje op tijd aan te komen moesten we ook vroeg vertrekken. Ik had mijn koffer ingepakt met truien en een paraplu. Het is nu namelijk best fris in het Noorden en er was veel regen voorspeld!

Om 5:15 verzamelden we bij de universiteit waarna we in de bus stapten. In ongeveer 6 uur met twee tussenstops reden we naar de stad ‘Pamplona’. Deze stad staat bekend om haar bijzondere hardloopwedstrijd met stieren.

Onderweg zag je het landschap veranderen van typisch Spaans (dor, palmbomen etc.) naar Duits/ Frans! Er kwam veel meer groen, er waren veel bergen en typische huizen die je meestal in de Alpen ziet. Op de bergen lag zelfs op sommige plaatsten sneeuw! Ook de stad Pamplona zag er niet zo Spaans uit. Het scheelde ook dat een groot deel van de bordjes in het Baskisch waren en het daardoor op een ander land leek.

Even een korte uitleg:

In Pamplona gingen de stieren altijd rennend door de stad naar de arena voor hun gevecht. Ooit heeft iemand besloten om te kijken of hij sneller dan de stieren zouden kon zijn en besloot voor de stieren uit te rennen. Zo is de stierenloop ontstaan en tegenwoordig rennen honderden mensen door de stad voor de stieren uit, erg bijzonder…

We stapten uit de bus en begonnen meteen met de tour. We waren met een groep van ongeveer 60 personen en hadden twee gidsen, een Engelse en een Spaanse. We begonnen bij een heel oud café waar de schrijver ‘Hemmingway’ veel tijd zou hebben doorgebracht.

Daarna liepen we door de stad langs een aantal oude gebouwen en kregen we uitleg over het stierenrennen. De gids legde uit dat de mens nooit sneller dan de stier kan zijn. De bedoeling van de wedstrijd is dan ook dat je het zo lang mogelijk volhoudt. Als je te dichtbij komt, spring je snel naar de zijkant over het hek heen.

De gids vertelde dat het waarschijnlijk ooit was begonnen door een dronken man. Vroeger werden de stieren ’s nachts door de straten van de stad naar de arena geleid en de gids vertelde dat het verhaal ging dat er ooit iemand in een dronken bui had geroepen, wedden dat ik sneller dan de stieren ben?

Gek genoeg sterft er bijna nooit iemand tijdens de race (hoewel veel mensen dat denken), wel zijn er veel gewonden. Om de route van de stieren staan houten hekken, waar je onderdoor kunt kruipen of overheen kunt springen als de stieren te dichtbij komen.

7Na de tour liepen we zelf nog door de stad, lunchten we en dronken we nog wat koffie.

Het was best fris in de stad! Het regende nog niet maar je merkte wel dat het frisser dan in Valencia was.

Na een tijdje verzamelden we weer bij de bus en reden we door naar San Sebastian. We reden deels door de bergen en daar lag veel sneeuw en ijs! Toen we aankwamen was het al donker en om bij het hostel te komen moesten we een heuvel op. We waren met zelf met zn vieren en moesten de 6 persoonskamer delen met een Poolse jongen die alleen op deze trip was gekomen.

Nadat we ons in het hostel hadden geïnstalleerd wilden we naar het centrum om te eten. De ligging van het hostel was heel onhandig en het leek niet de veiligste plek om ’s nachts te lopen dus namen we de taxi.

Uiteindelijk aten we bij een heel leuk restaurant en aten we lekkere burgers! Later liepen we nog een rondje door het centrum en keerden we terug naar het hostel, we waren erg vermoeid na de korte nacht en het vele lopen.

Vrijdag 8 december

Vrijdag hadden we om 9:30 ons ontbijt en vertrokken we daarna met de bus naar het oude centrum. Ik had me San Sebastian veel groter voorgesteld! Op zich is het wel een grote stad als je alle woonwijken erbij telt, maar het centrum is niet groot! We kregen een tour langs het strand, het water, de mooie gebouwen en bruggen. De zee aan San Sebastian is aan dezelfde kant als Nederland en dat zie je ook! De zee lijkt erg op die van Nederland en de hele stad was sowieso niet zo ‘typisch Spaans’. Het weer was ook erg Nederlands helaas… Het regende behoorlijk dus paraplu’s waren zeker nodig.

Nog iets anders aan het noorden van Spanje is de taal!

“De Baskische taal is heel bijzonder. Het schijnt dat deze taal op geen enkele andere taal lijkt. Zelf vind ik het eruit zien alsof een kat over het toetsenbord heeft gelopen!”

Hier als voorbeeld de vertaling van het laatste stukje tekst;

“Euskarak oso berezia da. Hizkuntzak ez du beste hizkuntzarik antza denik. Pertsonalki, uste dut katu batek teklatuaren gainean ibili dela dirudi!”

Zelfs de Basken hebben er moeite mee blijkt, als je in een bar zou zijn, zou maar 10% een gesprek in het Baskisch kunnen hebben. Ze willen hier wel verandering in brengen. Ze zijn van plan om de lessen van de kinderen op school voortaan in het Baskisch te geven. Uiteindelijk zou dan 50% van de Basken de taal moeten beheersen.

Na de tour door San Sebastian aten we ‘pinchos’ voor lunch. Pinchos zijn tapashapjes met een prikker (picho) er doorheen. De hapjes staan op een bar en je kunt zelf een bordje vullen. Dit komt uit het noorden van Spanje en het is superlekker! Meestal is het een stokbroodje met bijzonder beleg.

Iets later vertrokken we met de bus naar Bilbao. We kwamen aan in het hostel en moesten een 10 persoonskamer delen met een meisje van de leiding en een aantal Italiaanse jongens. Gelukkig waren ze allemaal heel aardig!

We zouden die dag met de groep avondeten en moesten het zelf prepareren. Ik zat bij de ‘opruimgroep’ wat inhield dat ik na afloop alles in de prullenbak moest gooien. We hadden verschillende hapjes en pizza’s en het was heel gezellig met de groep samen!

Daarna deden we nog verschillende spelletjes voordat we naar het neonfeest zouden gaan. Deze Erasmusorganisatie zit in meerdere steden en hier in Bilbao hebben ze een eigen club waar die avond een feest was met allemaal Erasmusstudenten uit verschillende steden in Spanje.

We hadden van tevoren t-shirts gekregen die we aan moesten en in de club kregen we glow in the dark bandjes en neon verf. Het was een superleuk feest!

Zaterdag 9 december

Zaterdag konden we vanaf 9:30 ontbijten in het hostel en vertrokken we daarna naar een van de bekendste dingen in Bilbao, het Guggenheim museum! Met de komst van dit museum is de stad erg populair geworden, zo populair dat het fenomeen van het bouwen van een nieuw gebouw dat veel toeristen naar een stad trekt, het ‘Bilbao-effect’ genoemd wordt!

Ik vond het heel leuk dat we hiernaar toe gingen! Moderne kunst is niet echt wat ik mooi vind, maar dit museum is zo bijzonder en bekend dat ik er graag een kijkje nam.

Het gebouw was al heel mooi en bijzonder, vanbinnen en vanbuiten. Binnen waren er verschillende exposities, zoals ik altijd heb met moderne kunst vond ik een deel mooi en bijzonder en een ander deel maar wat vreemd. Zo hing er een kunstwerk dat uit alleen een lijst bestond, en een compleet zwart geschilderd doek. Bijzonder om dit museum te bezoeken!

Daarna hadden we een tijdje vrije tijd om te lunchen. Omdat het erg regenachtig en koud was, gingen we voor een warme maaltijd!

Na een tijdje verzamelden we voor de tour door de stad. Helaas was het heel hard aan het regenen dus de stad kwam niet helemaal tot zijn recht, maar we hebben toch een goed beeld van Bilbao gekregen! We gingen langs verschillende gebouwen en mooie plaatsten. De gids vertelde af en toe ook bijzondere verhalen, zo was er een brug in de stad die ontworpen was door Calatrava. Hij had echter geen rekening gehouden met het feit dat het zo vaak regent in Bilbao en had de brug van glas gemaakt. Als het regende werd de brug zo glad dat mensen uitgleden en zelfs botten braken! Daarom liggen er nu zwarte antislip matten op de brug. Ook was er geen toegang voor rolstoelen of kinderwagens en stopte de brug eigenlijk te vroeg waardoor er een tweede brug gemaakt moest worden. Calatrava was het niet eens met de veranderingen en klaagde de gemeente aan (hij heeft de zaak verloren).

Na de tour liepen we zelf nog een rondje door de stad en keerden daarna terug naar het hostel. We hadden bij de supermarkt wat broodjes gehaald en aten in het hostel, iedereen was helemaal verkleumd en vermoeid dus hadden we geen zin meer om uit eten te gaan. We hebben nog een hele tijd gezellig met allemaal mensen in het hostel zitten kletsten!

Zondag 10 december

Zondag ging de wekker vroeg… Om 9:00 zaten we allemaal in de bus, klaar om naar onze vierde en laatste stad te gaan, Victoria.

Dit weekend en komende week zou er een grote storm in Spanje zijn (genaamd Ana). Gelukkig merkten we er nog niet heel veel van, al waaide het wel hard. We begonnen de tour bij een park dat omgebouwd was tot een levensgroot kerstdorp. Je kon langs de stal met baby Jezus gaan en langs andere figuren uit het kerstverhaal.

Daarna liepen we door naar het centrum van de stad waar we langs de mooie gebouwen liepen. De stad was niet heel groot en had veel weg van een Duitse stad!

We lunchten met een hele groep en keerden daarna terug naar de bus om naar een wijnfabriek te gaan genaamd, Marcques de Riscal. Dit is een bekend wijnmerk en het is mogelijk om een rondleiding over het terrein te krijgen. Dit was niet alleen een fabriek maar ook een spa waar je in een wijnbubbelbad kunt en massages met druivenpitten kunt krijgen, erg bijzonder! Het gebouw is heel bijzonder maar alleen in de zon zie je het echt goed, vandaar de foto’s van de anzichtskaarten zoals het eruit had kunnen zien.

We zagen de druivenstruiken, de machines, de flessen en mochten aan het eind ook zelf proeven!

Daarna zat de reis er alweer op, we reden terug naar Valencia waar we rond 1:00 aankwamen. Het was een hele leuke reis en ik ben heel blij dat ik ook het Noorden van Spanje bezocht heb!

Dit was waarschijnlijk mijn laatste grote reis van 2017! Hierna zal ik veel moeten voorbereiden en leren voor mijn tentamenweek in januari, en niet meer zoveel tijd voor ‘leuke’ dingen hebben. Dat vind ik wel jammer! Nu komen er nog twee weken school aan en daarna vlieg ik alweer naar Nederland voor kerst!

Meer over de laatste twee lesweken in Valencia lees je in update 17!

Dit bericht heeft 0 reacties

1. N.Roos

Hallo Saskia, Ben je nu voor vakantie in Spanje of ging je om te studeren, vraag ik me af. (Geintje) Je hebt wel veel gezien en wat een foto’s heb je gemaakt. Ik vond het erg leuk om al je belevenissen te lezen.
    Maar nu komt, denk ik, voor jou een drukke periode aan met het tentamen in het vooruitzicht, want daarvoor zakken kan je natuurlijk niet maken, dus geen uitjes meer! Ik ben benieuwd of ik je nog zie in je kerstvakantie of je daarvoor nog tijd hebt. Dordrecht is ook een mooie oude stad zoals je misschien wel weet, maar nog lang niet alles hebt gezien. In elk geval wens ik je een fijne tijd in Nederland en prettige Kerstdagen met een goede jaarswisseling samen me je ouders en broer(tje).
    Groeten, tante Nel.

1. saskiaroos

Hallo Tante Nel,

Haha, het lijkt inderdaad wel op een vakantie! De komende twee weken zal ik vast nog wel wat leuke dingen doen, dus heb je nog iets om te lezen! Wie weet zien we elkaar nog, maar als dat niet zo is, hele fijne Feestdagen!