Je bekijkt nu AUS (12) – Drie dagen avontuur op Fraser Island!

AUS (12) – Drie dagen avontuur op Fraser Island!

G’day mate! Deze week deed ik iets waar ik al een lange tijd naar uitkeek, namelijk een Fraser Island tour! Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld, het eiland is namelijk 122 kilometer lang en 5/25 kilometer breed. Dit eiland is ook bijzonder omdat je er met een 4 wheel drive overheen kunt rijden!

Omdat het best gevaarlijk kan zijn om zelf met de auto op pad te gaan worden er veel verschillende tours aangeboden. Er zijn speciale bussen die dagtrips doen en ‘tag along tours’ van meerdere dagen. Bij een tag along tour heb je meerdere auto’s die achter elkaar rijden, in de eerste auto zit dan de gids en in de andere auto’s mogen de toeristen zelf rijden. Onder backpackers zijn vooral de tag along tours populair en dat was ook de optie waar ik voor ging!

Zondag 8 maart

Zondagochtend nam ik de Greyhound bus van Noosa naar Rainbow Beach waar ik ongeveer drie uur later aankwam. Er starten veel Fraser Tours hier en de hostel zijn dan ook vooral bezet door backpackers die een tour gaan doen. Omdat ik vrij laat had geboekt zat het hostel waar ik mijn fraser tour had geboekt (Pippies Fraser Tours) al vol dus sliep ik in een nachtje in het Freedom Hostel.

Om 16:30 was het tijd voor een pre-tour meeting in het Pippies Beach house hostel. Omdat we zelf mochten rijden op het eiland en er geen echte wegen zijn kregen we veel informatie over wat de regels op het eiland zijn en hoe je op zand kunt rijden. Uiteindelijk werden we ingedeeld in vier auto’s en leerden we de groep al een beetje kennen! Ik zat in de eerste auto met de gids, daar was ik wel blij mee want ik hoopte dat hij onderweg veel over het eiland kon vertellen!

Maandag 9 maart

Maandag ging de wekker vroeg, we brachten onze backpacks naar een speciale opslag en namen alleen kleine tasjes mee die in de auto’s konden. In de auto van de gids waren de achterbanken gedraaid zodat er 10 mensen in de auto’s pasten. Nu gaat gedraaid zitten op hobbelige zandwegen niet helemaal goed met mijn wagenziekte dus mocht ik samen met een ander meisje voorin zitten, hadden we meteen het beste uitzicht!

De weersvoorspellingen voor onze tour waren niet super maar hij kon gelukkig nog wel doorgaan. De heftige weersomstandigheden merkten we meteen al toen we naar de ferry reden. In plaats van over zand reden we namelijk al half door het water… Sowieso hebben de getijden (eb en vloed) veel invloed op de tour. Als het namelijk vloed is kan het zijn dat er te weinig strand is om op te rijden en moet je soms een hele tijd wachten tot het weer eb is. Na een kort ferry ritje kwamen we dan aan op Fraser Island!

Vanwege het tij moesten via de binnendoor wegen maar ook daar had de regen invloed op de kwaliteit van de paden. Zand, modder, regen en wind in combinatie met zware auto’s geeft soms wel wat problemen! Eerst lag er een boom op de weg die we gelukkig met een aantal mensen opzij konden duwen, daarna kwamen we een andere auto tegen die volledig vast zat in de modder en die we eruit moesten trekken en daarna lag er zo’n grote boom op de weg dat er een ranger moest komen om de boom met zijn cirkelzaag de boom in stukken moest zagen!

Gelukkig konden we daarna wel op het strand rijden. Op het eiland gelden dezelfde regels als op het vasteland, ook al zijn er geen echte wegen. Dat hield dus in: links rijden, snelheidslimieten voorrangsregels, etc. Vooral de snelheidsborden op het strand vond ik erg grappig!

Op het programma voor de eerste dag stond Lake McKenzie. Een prachtig blauw meer met een helder wit strand, het water schijnt zo schoon te zijn dat er geen vissen kunnen zwemmen! Het regende keihard maar we besloten toch onze zwemkleding aan te doen en te gaan zwemmen, we waren toch al nat haha.

Daarna was het tijd om een stuk noordelijker te rijden naar ons kamp. Elke organisatie heeft een stuk grond waar ze permanent tenten mogen neerzetten en een mini camping hebben. Onderweg kwamen we nog een heel Australisch dier tegen, namelijk een dingo! Deze dieren lijken erg op honden en zien er heel schattig uit, veel mensen voeren ze om die reden of proberen dichtbij te komen. Het zijn echter wilde dieren die afstammen van wolven en zijn dus niet zo lief als ze lijken! Bij elk dorpje en camping op het eiland zijn Dingo Gates en er staan overal waarschuwingsborden. Het zijn schuwe dieren dus we hadden erg veel geluk om er eentje van zo dichtbij te zien!

Op de terugweg werd het weer nog slechter en konden we bijna niks zien door alle regen. De gids vertelde dat het leek op dezelfde omstandigheden als toen hij in een cycloon de tour deed en dat het in de 7 jaar dat hij deze tours leidde hij nog nooit zo’n slechte dag had gehad…

Toen we uiteindelijk koud en nat van de regen in het donker aankwamen bij het kamp bleek de elektriciteit te zijn uitgevallen waardoor we ook nog lang moesten wachten tot we konden koken. Hoewel de dag ondanks de regen erg leuk was had ik toen wel zo iets van ‘oh oh waar ben ik aan begonnen’, wat als dit drie dagen zo blijft…

Dinsdag 10 maart

Gelukkig was het dinsdag het grootste deel van de dag droog, alleen af en toe wat spetter. Heel erg fijn! Na het ontbijt reden we naar het strand maar daar bleek dat er nog te veel zee en te weinig strand was om te rijden. Daarom reden we naar een klein winkeltje op het eiland om te wachten tot het eb zou worden. De gids vertelde dat elke tour anders was vanwege alle omstandigheden waar ze elke keer rekening mee moesten houden, dat kan ik me voorstellen!

We stopten bij ‘Eli Creek’, een soort rivier richting de zee die door de stroming een beetje op een lazy river leek. We hadden opblaasbanden meegenomen maar door het slechte weer van de dag ervoor lag er allemaal vreemd schuim in het water dus hadden we het zwemmen maar overgeslagen haha.

Het blijft erg gek om zoveel auto’s op het strand te zien! Voor de kreek hadden mensen zelf een soort parkeerplaats gecreëerd, midden op het strand! Op de foto zie je ook onze grappige gids Ado. Hij is niet het type dat uit zichzelf toeristische praatjes zou houden maar hij had erg veel kennis over het eiland en was een erg grappige man, een leuke gids om te hebben!

Na de kreek was onze volgende stop een scheepswrak (Meheno Shipwreck). Dit stalen schip is rond 1930 aangespoeld op Fraser Island en is nooit opgeruimd. Het is bijzonder in wat voor goede staat dit schip nog is na bijna 100 jaar in de zee met heftige weersomstandigheden te hebben gelegen!

We reden weer terug naar het kamp op een stop te maken voor een lekkere lunch. Het kamp bestaat uit twee rijen met tenten met daaroverheen een overkapping. Daarnaast staat een kleine keuken met picknicktafels , ook onder een overkapping. Er zijn wc’s en douches (erg fijn met al dat zand) maar die zijn wel op een afstand lopen. De faciliteiten waren dus goed geregeld!

Na de lunch reden we door naar de Champagne Pools en maakten we een wandeling op een hoge rots (Indian Head). Het verbaasde mij dat het eiland zo groen is! Ik had veel meer zand verwacht en minder begroeiing, de gids vertelde echter dat er heel veel mineraren in het zand zitten waardoor er toch verschillende planten op kunnen groeien!

Woensdag 11 maart

Woensdagochtend was het tijd om alle spullen in te pakken. Nadat we weer een tijd moesten wachten op het strand tot er minder golven waren besloot de gids tussen de golven in snel te rijden, best spectaculair! De auto’s hier hebben het zwaar te verduren en toen ik aan de gids vroeg hoe lang een auto hier meeging vertelde hij dat het maximaal 4 tot 5 jaar was. Hij had zelf een speciale auto voor het strand en andere voor dagelijks gebruik. Door het zout wordt alle techniek in de auto erg aangetast en gaat het snel roesten. Best een investering voor zo’n bedrijf dus.

Het was ook wel interessant om te zien dat er ook veel mensen naar Fraser Island kwamen om met hun auto te kunnen stunten. Zo zagen we een groep van 6 vrienden die elk met een eigen auto over het eiland crosten. Ze hadden makkelijk in twee auto’s gepast maar wilden blijkbaar allemaal per se zelf rijden en zaten dus in hun eentje in de auto. Een duur grapje als je de benzine en de prijs voor de ferry per auto ($120) bij elkaar optelt!

Na even gereden te hebben stopten we bij een wandeling naar Lake Wobby. Deze wandeling ging ongeveer 40 minuten door het bos en uiteindelijk kwamen we uit bij een enorme zandvlakte met onderaan een meer. Na die wandeling wilden we wel even afkoelen!

In elke auto werd gerouleerd met de chauffeurs, iedereen mocht een deel van de tour rijden. In de auto van de gids mocht echter niemand achter rijden dus switchte ik op de laatste dag naar een andere auto zodat ik ook een tijdje mocht rijden. Het was een hele leuke ervaring en bijzonder om op het strand te rijden! Ik reed tot de ferry en toen was de tour alweer voorbij!

Het was echt een geweldige tour! Het slechte weer van de eerste dag maakte het eigenlijk gewoon een groot avontuur en we hebben heel veel gezien en gedaan in drie dagen, de tijd is echt voorbij gevlogen! Ik kan deze organisatie ook zeker aanraden en raad sowieso iedereen aan om naar Fraser Island te gaan!