Je bekijkt nu Bonaire

Bonaire

Bon dia! Luuk en ik hadden besloten even aan de Nederlandse winter te ontsnappen en lekker naar de zon te gaan! Nu Luuk ook zijn duikbrevet gehaald heeft leek het ons leuk om naar Bonaire te gaan en daar te genieten van het heerlijke weer en mooie onderwaterwereld. Hier het reisverslag van onze vakantie!

Donderdag 9 februari
Donderdag was het zover, met onze koffers vertrokken we ’s ochtends richting Schiphol. Na een lange reisdag, in totaal 14 uur onderweg door een tussenstop op Aruba, kwamen we dan eindelijk aan op Bonaire!

Kelly haalde ons op van het vliegveld en bracht ons naar ons hotel. We verbleven in het Ocean Breeze hotel, een mooi en netjes hotel in Kralendijk. Bij het hotel zat ook een restaurant en bar, ’the dock’, en daar dronken we met Kelly gezellig een drankje om te vieren dat onze vakantie begonnen was.

Vrijdag 10 februari
Na een korte nacht, we werden vroeg wakker door de jetlag, besloten we de dag rustig op te starten met een lekker ontbijtje bij het hotel. Van tevoren hadden we het idee om ter plekke te kijken of we een fiets, auto of scooter wilden huren maar we hadden al snel door dat een auto wel echt het handigst was. Hoewel er bijna niks meer beschikbaar was hadden we na een tijdje zoeken gelukkig toch een huurauto gevonden en werd die meteen gebracht.

We besloten meteen een rondje over het eiland te toeren en reden langs onder andere Te Amo Beach, 1000 steps, het Gotomeer, en grotten met indianen-inscripties. Het eiland is echt prachtig!

We sloten de dag af in het centrum van Kralendijk waar we bij Pablo’s lekker wat aten. Het was een volle maar geslaagde eerste dag!

Zaterdag 11 februari
Ook zaterdag begonnen we de dag met een tour over het eiland! Dit keer langs onder andere het bekende kitesurfstrand. Na een lunchstop bij ‘Jibe City’, een windsurfstrand, reden we door over de andere kant van eiland, langs de slavenhuisjes en zoutwinningsvelden.

We sloten de middag met Kelly af bij ‘The Beach’ (een chille beachclub) en aten ’s avonds bij La Cantina in het centrum van Kralendijk. Weer een geslaagde dag!

Zondag 12 februari
Nu we een groot deel van het eiland met de auto hadden bekeken leek het ons zondag leuk om wat meer van de onderwaterwereld te zien! We reden naar ‘Salt Pier’, een plek waar het zout via een constructie van de zoutvelden naar de boten gebracht kan worden. Daaronder scheen een perfecte duik/snorkelspot te zijn dus besloten we daar eens te kijken. Het was inderdaad erg mooi!

Daarna reden we terug naar Te Amo Beach om daar in de schaduw op het strand te chillen. Toen het wat regenachtiger werd (er vallen regelmatig wat kleine buitjes op Bonaire) reden we naar de ezelopvang. Ik heb daar in tijden niet zo hard gelachen om Luuk die bang was voor de kwijlende ezels 😉

’s Avonds hadden we afgesproken met Kelly en een vriend van haar bij Jibe City. Daar is elke zondagavond een leuk strandfeestje, het was een gezellige avond!

Maandag 13 februari
Na de dagen met veel sightseeing besloten we een wat rustiger dagje te houden. ’s Ochtends chillden we met een boekje bij het zwembad van het hotel. Daarna besloten we rond te struinen bij wat winkeltjes in het centrum van Kralendijk. De rest van de middag lagen we lekker op het strand waar we ook wat snorkelden en van het heerlijke weer genoten.

Dinsdag 14 februari
Dinsdag begon de dag wat vroeger want we wilden met de watertaxi naar Klein Bonaire! Dat is een klein eilandje voor de kust van het grotere eiland waar je mooi kunt snorkelen. Verder is er niks op het eiland (geen schaduw, parasollen of iets van cafeetjes) dus wilden we voor de ergste warmte op het eiland zijn. We namen de watertaxi vanuit Kralendijk en lieten ons daar afzetten op een punt om de hoek van het eiland. Vanaf daar konden we met de stroom mee in ongeveer een uur terug naar het strand zwemmen waar je weer opgehaald kon worden.

Het eiland zelf was erg mooi, echte bounty stranden, en onderwater was het ook echt prachtig!

Woensdag 15 februari
Omdat ik verkouden was konden we de eerste dagen van onze vakantie nog niet duiken (je mag niet verkouden duiken omdat je oren dan niet kunnen klaren door de druk). Maar gelukkig was dat over en konden we woensdag eindelijk gaan duiken! Op Bonaire duiken veel mensen zelf zonder gids, omdat je direct vanaf het strand op prachtige duikplekken komt. Maar omdat wij zelf geen materiaal en passend vervoer hadden besloten we gewoon bij een duikschool met gids te duiken. We doken met Beyond the Corals, een leuke duikschool met enthousiaste gidsen!

We maakten twee duiken zagen onder andere schildpadden en zeepaartjes! Een heel geslaagde duikdag.

Donderdag 16 februari
Donderdagochtend hadden we ook twee duiken op de planning staan. Wederom echt prachtige vissen en koraal gezien, zo ontzettend mooi hier!

’s Middags hadden we een rustig middagje bij het zwembad van het hotel. ’s Avonds stond er namelijk wat spannends op de planning, een nachtduik! Onderwater zijn er ’s nachts vaak andere dieren te zien, zoals krabben en kreeften, en is het sowieso erg bijzonder om onder water te zijn. Om ons heen zwommen grote Tarpon vissen (zo’n 1,5 meter groot die het licht van onze zaklampen gebruikten om te jagen). Erg leuk dus om mee te kunnen met een nachtduik, het was geslaagd!

Vrijdag 17 februari
Na vijf duiken vonden we het tijd om even een rustdagje te houden. We besloten weer met de auto op pad te gaan en reden naar het culturele centrum in het plaatsje Rincon. Interessant om wat meer te leren over de geschiedenis van het eiland. Via het natuurgebied en Gotomeer reden we weer terug naar Kralendijk.

De rest van de middag brachten we samen met Kelly door bij het Deplhins Beach Resort. Daar hebben we heerlijk gechilld op de strandbedjes aan zee!

Zaterdag 18 februari
Zaterdagochtend was het tijd voor onze laatste twee duiken deze vakantie. We hadden weer prachtig koraal en vissen en als kers op de taart nog een schildpad!

Na onze duiken moesten we even haasten want ’s middags stond er een catamarantocht op de planning! We voeren langs Klein Bonaire en zeilden langs de kust. Ondertussen kregen we heerlijk eten en drankjes, echt genieten!

Zondag 19 februari

Zondag was het helaas alweer tijd om uit te checken… Gelukkig vlogen we wel pas ’s avonds dus konden we overdag wel nog wat leuke dingen doen. We begonnen de dag op het strand en gingen ’s middags samen met Kelly naar Kralendijk, het was namelijk Caribisch Carnaval! Heel leuk om die optocht te zien.

De rest van de middag brachten we door in bij het zwembad van het hotel en genoten we nog even van het heerlijke weer!

Het was een super geslaagde vakantie! Bonaire is echt een aanrader als vakantiebestemming, vooral als je duiken en snorkelen leuk vindt. We hebben genoten!