Je bekijkt nu IJsland

IJsland

Góðan daginn! Voor ons afstuderen hebben Marijn en ik een mooie reis van onze ouders gekregen, we gingen namelijk naar IJsland! We hebben twee weken met een camper over het eiland gereden en van de prachtig natuur genoten. Hier is het reisverslag van onze roadtrip!

Dinsdag 20 juni
Dinsdag was het zover! Vanaf Schiphol vlogen we in 3 uurtjes naar Reykjavik. Eenmaal aangekomen namen mijn vader en ik de taxi naar de camperverhuur terwijl Marijn en mijn moeder wachtten op de koffers. Na een korte uitleg over de camper was het tijd om op pad te gaan!

Voor onze eerste overnachting reden we naar een camping in Garður op het schiereiland in de buurt van Reykjavik. Onderweg hadden we een tussenstop bij de supermarkt gemaakt waar we meteen merkten dat IJsland inderdaad een duur land is haha. We hadden een prachtige plek aan het water met uitzicht op zee en de vuurtoren.

Woensdag 21 juni
Tijdens ons ontbijt in de camper hadden we in de verte uitzicht op springende walvissen in zee, een top begin van de dag! Na het ontbijt reden we via Reykjavik naar de ‘Golden Circle’, een rondweg met veel populaire bezienswaardigheden. We begonnen bij Þingvellir nationaal park waar we onder andere een meer, rotswanden, mooi kerkje en Silfra kloof zagen (tektonische grens tussen de Noord-Amerikaanse en Euraziatische platen).

Na een picknick reden we door naar het Geiserveld waar we (met een zwavelgeur) prachtige geisers zagen spuiten. Daarna reden we door naar de waterval Gullfoss, echt gigantisch. We sloten de dag af op een camping bij Flúðir.

Donderdag 22 juni
Donderdag begonnen we dag heerlijk relaxt. IJsland staat bekend om de geothermische warmte in de grond waardoor er op verschillende plekken heetwaterbronnen zijn. Wij gingen naar Hrunalaug, een heel rustige en kleine hot spring. Zo mooi en bijzonder midden in de natuur!

Daarna reden we verder naar het zuiden waar we langs de waterval Seljalandsfoss waar we achterlangs konden wandelen. Vervolgens reden we door naar Skógafoss, een andere prachtige waterval. We verbleven die nacht in Vík í Mýrdal.

Vrijdag 22 juni
Na een hele nacht met regen en een lekkage in de camper besloten we toch verder op pad te gaan. We wandelden een stuk naar de Fjallsárlón gletsjer, een heel bijzonder gezicht.

Nadat we een stuk verder reden kwamen we uit bij gletsjermeer Jökulsárlón. Echt prachtig met alle ijsschotsen in het meer, het voelde alsof we in Antarctica waren! Naast het gletsjermeer lag ‘diamond beach’ een zwart strand waar de aangespoelde stukken ijs op diamanten leken. Hoewel we het iets groter hadden voorgesteld was het stuk waar wel ijs lag wel erg mooi. Ondertussen hadden we erg veel regen en overnachtten we in Höfn.

Zaterdag 24 juni
Ook zaterdag regende het veel en hebben we vooral gereden langs de oostkust. We maakten een korte tussenstop in Djúpivogur kwamen we aan bij een camping in Seyðisfjörður.

Sinds een aantal jaar mag je niet meer wildkamperen in IJsland en ben je verplicht op een camping te verblijven. De campings zijn vrij prijzig (tussen de €40 en €80 per nacht) terwijl er eigenlijk bijna geen voorzieningen zijn. Op sommige campings is alleen een (vies) toilet en op andere campings zijn er wel douches maar zijn de gezamenlijk (zoals in een sporthal). Ook staan alle campers naast elkaar als op een parkeerplaats. Van de gezelligheid om de campings moet je het dus niet hebben haha. Maar gelukkig maakt de prachtige omgeving vaak veel goed.

Zondag 25 juni
Zondag stonden er weer mooie watervallen op het programma, namelijk Dettifoss en Selfoss. De watervallen zijn echt gigantisch en hebben enorm veel kracht, heel bijzonder.

Onderweg reden we langs een geothermische centrale in de buurt van de Krafla vulkaan. Ook stond er midden in de natuur opeens een douche met geothermisch verwarmd water, die moest mijn vader natuurlijk even uitproberen haha.

Daarna reden we door naar geiserveld Námaskarð/Hverir waar  borrelende modderpoelen met heel veel zwavelgeur waren. We eindigden de dag bij een camping bij het Mývatn meer.

Maandag 26 juni
Op maandag stond er een wandeling op het programma. We liepen rondom de kraterwand van de Hverfell vulkaan. Daar vandaan hadden we ook prachtig uitzicht op het Mývatn meer.

Daarna bezochten we de Grjótagjá grot. Het water in deze grot was wel zo’n 70 graden, echt bijzonder hoe dat werkt. ’s Middags reden we verder naar het noorden en sloten we de dag, na een zwemstop in een verwarmd meertje, af in Húsavík.

Dinsdag 27 juni
Dinsdag stond er iets op het programma waar we allemaal erg naar uitkeken, namelijk de walvis en papegaaiduiker tour! We hebben (van een afstand) veel papegaaiduikers gezien, een dergvinvis en verschillende bultrugwalvissen!

Daarna liepen we wat rond in het stadje en reden we richting het westen. Daar maakten we nog een stop bij de waterval Goðafoss. We sloten we dag af bij de camping in Akureyri.

Woensdag 28 juni
Woensdag was het tijd om afscheid te nemen van Marijn. Vanwege zijn werkschema kon hij wat korter mee, dus via een binnenlandse vlucht reisde hij weer terug naar Nederland.

Wij gingen verder met een stadsbezoek in Akureyri en reden via de ‘arctic route’ verder naar het plaatsje Blönduós.

Donderdag 29 juni
Donderdag reden we verder richting het westen. We maakten een tussenstop in Eiríksstaðir waar we een oud vikinghuis bezochten.

We reden verder over het schiereiland Snæfellsnes en verbleven in Stykkishólmur op de camping.

Vrijdag 30 juni
Vrijdag vervolgden we onze route over schiereiland Snæfellsnes. We reden langs een kratermond, hadden zicht op de besneeuwde vulkaan en de mooie kust.

We stopten bij de de rotskust waar we veel vogels en zwarte stranden zagen. We reden langs het stadje Arnarstapi en genoten van de geothermisch verwarmde hottubs.

Zaterdag 1 juli
Zaterdag bezochten we een strand (Ytri Tunga) waar vele zeehonden op de rotsen lagen te zonnen. Met een tussenstop in Akranes reden we door naar het zuiden. Na een wandeling langs het fjord eindigden we bij een camping in Mosfellsbær.

Zondag 2 juli
Zondag bezochten we de hoofdstad Reykjavík. Hoewel de kerk en het uitzicht vanaf de toren erg mooi waren vonden we de rest van de stad wat tegenvallen. Daarom besloten we terug de natuur in de gaan en op schiereiland Reykjanes bij het meer en de geiservelden te kijken.

Maandag 3 juli
Maandag was het helaas alweer tijd om terug naar huis te gaan. We leverden de camper in en gingen met de taxi terug naar het vliegveld. De reis zat er weer op.

We hebben een geweldige reis gehad en IJsland is echt een prachtige bestemming! Het land is echt een aanrader om te bezoeken, we hebben zoveel moois gezien!